Lezing Romeinse sporen in Eygelshoven

8 april 2019 @ 19:30 – 22:00 Europe/Amsterdam Tijdzone
2019-04-08T19:30:00+02:00
2019-04-08T22:00:00+02:00

Op maandag 8 april organiseert de stichting ‘Eygelshoven door de eeuwen heen’ een lezing over ‘Romeinse sporen in Eygelshoven’. De lezing wordt gehouden door Wiel Handels in de oude Laethof aan de Putstraat.

De heerbaan van Boulogne (aan de Franse kust) via o.a. Amiens, Tongeren, Maastricht, Heerlen en Rimburg naar Keulen is de belangrijkste heerweg, die de Romeinen in de Lage Landen hebben aangelegd. Deze zo genaamde Via Belgica staat tegenwoordig weer volop in de belangstelling. Het exacte tracé hiervan staat nog steeds niet vast. Tijdens de lezing zullen de Romeinse vondsten in Eygelshoven ter sprake komen. Aan de hand van deze vondsten en die in de nabijheid van Eygelshoven wordt een mogelijk tracé van de Via Belgica tussen Heerlen en Rimburg getoond. Zeer waarschijnlijk is Eygelshoven destijds een pleisterplaats geweest aan de Via Belgica. Ook zal worden verklaard waarom in het verleden de plaatsnaam ‘Eygelshoven’ al in verband werd gebracht met specifieke Romeinse vondsten in Eygelshoven. Voor deze lezing dient U zich wel tijdig aan te melden.

Telefoon: 0614546252 ( Dhr. Rheinfeld.) of info.seddeh@gmail.com. De toegang is gratis en er wordt voor een lekker kopje koffie gezorgd.

Delen: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
error: Content is protected !!